OSCAR 2014

the oscars

No, e din nou acea noapte din an în care Hollywood-ul adună într-o clădire a orgoliilor tot ce are el mai bun (oare ?!?) pentru a împărţi nişte statui ideale de pus pe rafturile de pe pereţii din living. Da, prieteni, revelionul cinematografiei se sărbătoreşte în această noapte, aşa cum s-a obişnuit de prin 2002 încoace, la Dolby Theatre în Los Angeles, acest panteon al rochiilor de gală şi al şampaniilor cu gust de celuloid.

Dar staţi, asta nu e tot, dincolo de fasoanele laureaţilor, de tam-tamul tabloidic, ubicuu, de altfel, în tot ce ţine de staruri hollywoodiene şi de euforia care tinde să fie mai mare decât evenimentul în sine, de data aceasta printre nominalizări s-au strecurat, oarecum surprinzător, FILME. E uimitor, ştiu, având în vedere glumele din ultimii ani, însă recolta lui 2013 pare cel puţin promiţătoare. Să fie „vinovate” de această schimbare renunţarea la reciclările în masă ori recursul la adaptarea realităţii ? importă prea puţin, dar premisele rămân optimiste pentru anul care vine.

Ar fi multe de spus aici, timpul ne presează însă căci evenimentul este la doar câteva ore de prezent, aşa că să trecem repede repejor în revistă principalele dueluri la care vom asista în această noapte, nu înainte de a menţiona că faimoasa ceremonie poate fi urmărită în original pe HBO şi că ea va fi prezentată de Ellen Degeneres (America is soo open minded, I know).

VISUAL EFFECTS / SOUND EDITING / SOUND MIXING

Pe mulţi i-a lăsat mască Gravity care pe lângă abundenţa în delicii audio-vizuale (chiar şi olfactive, popcornul de la mall mirosea foarte bine) ar avea, chipurile, şi ceva sentiment. Cu nu mai puţin de zece nominalizări (egalat numai de American Hustle), Gravity va marca minim trei premii, dacă nu (şi sper să nu) mai multe. Mi-ar plăcea să văd un Oscar mergând la Gravity pentru editare sunet, altul la Captain Phillips pentru mixaj şi cel pentru efecte vizuale către A Desolation of Smaug, dar şansele sunt ca primul să le înşface pe toate trei. Ar fi păcat totuşi să nu rămână nimic şi pentru Hobbit.

COSTUME DESIGN / PRODUCTION DESIGN

Nu că m-ar pasiona pe mine moda, însă mi-au plăcut ţoalele din American Hustle. Asta nu înseamnă că şi juriului le-au plăcut, iar având în vedere că The Great Gatsby are nominalizări doar la costume şi design producţie, nu ar fi de mirare să primească un premiu pe filiera fashion. În ceea ce priveşte a doua categorie, zic 12 Years A Slave dar nu aş fi surprins să i-l dea tot lui Gravity

ORIGINAL SCORE / ORIGINAL SONG

Domnule, mi-a plăcut mult coloana sonoră de la 12 Years A Slave: puternică, dură, în ton perfect cu filmul. Surpriză, nu se află pe lista de nominalizări. În fine. Deşi mi-a plăcut Her, şi încă mult, şi cu toate că Arcade Fire sunt foarte tari, nu m-a impresionat soundtrackul şi tind să cred că Oscarul va zbura spre (surpriză !) Gravity. Şi sincer să fiu, coloana sonoră cred că reprezintă singura categorie unde Gravity îşi bate la fund cu adevărat adversarii. În ceea ce priveşte cel mai bun cântec, principalii contracanditaţi sunt Let it Go (îmi cer scuze dacă dând click o să-l vedeţi pe Văru’) via Frozen versus Ordinary Love (sorry din nou) via Mandela:Long Walk to Freedom. A fost anul în care tata Nelson s-a stins din viaţă iar Globurile de Aur i-au răsplătit filmul, însă pentru Oscar mizez mai degrabă pe Frozen, în ciuda faptului că melodia pare ruptă din Pokemon.

MAKEUP / HAIRSTYLING

Voi aţi văzut cum îi şade lui Jared Leto în damă ? Credeţi că există ceva care poate bate asta ? Pe bune, îi dă zece clase distanţă lui Naomi, iar având în vedere că această categorie conţine doar trei candidaţi, nu încape îndoială cine va lua potul cel mare. Sigur nu Jackass.

FOREIGN LANGUAGE FILM

Dacă ar exista un premiu de popularitate, probabil câştigătorul ar fi Jagten. În ultimii ani Oscarurile s-au cam dat pe popularitate, de data aceasta vocile şoptesc însă în italiană, către un surprinzător The Great Beauty.

FILM EDITING

 Sau montaj, pe înţelesul tuturor. Spuneam mai devreme că Gravity va pleca destul de împovărat de la masa bogaţilor, dacă stau să mă gândesc mai bine există toate premisele ca Hollywood-ul să-l transforme într-o nouă Cenuşăreasă. Aş prefera orice în locul lui, dar mă tem că Gravity e bun, bun de tot pe partea tehnică (nici pe partea economică nu a stat rău cu încasările, dar să revenim la oile noastre). Aşadar, mi-aş dori orice altceva dar mi-e că Gravity stă cel mai bine. Iar.

CINEMATOGRAPHY

Când am scris astă toamnă reviewul la Gravity chiar am pomenit în mod special de Emmanuel Lubezki, cu siguranţă vom auzi de el şi pe viitor. Însă văzând Nebraska am avut senzaţia permanentă că fiecare cadru este o fotografie în sine. Una reală, de viaţă, abundentă în trăiri împletite cu trecuturi, speranţe şi iluzii. Da, poate că spaţiul extraterestru ne-a fost prezentat mai viu, mai natural şi mai aproape ca niciodată, însă Nebraska, lipsit de un atribut fundamental în Gravity – culoarea, este o succesiune de emoţii pictate cadru cu cadru, imagine cu imagine, secundă după secundă. Votul meu merge spre el, al Academiei este posibil să ia o direcţie mai banală.

ANIMATED FEATURE FILM

De la Toy Story 3 încoace nu am mai văzut nimic care să mă impresioneze iar Frozen pare un pic cam incomplet. M-ar bucura mult o victorie a marelui maestru Miyazaki care ne-a umplut sufletul cu bijuterii precum Sen to Chihiro no Kamikakushi, Mononoke Hime sau Hauru no ugoku shiro. Din păcate, The Wind Rises se pare că nu va ajunge şi pe ecranele noastre. Hollywoodul va alege probabil Frozen.

ADAPTED SCREENPLAY / ORIGINAL SCREENPLAY

 Trecem la categoriile mai serioase şi atingem o zonă mai delicată, având în vedere mulţimea infernală de rebuturi al căror punct de plecare fundamental greşit pleacă din poveste, mai precis din copierea unei alte poveşti care a avut succes cândva. Totuşi, anul acesta au prevalat inspiraţiile din istorie iar pentru categoria scenariu adaptat nominalizările sunt redutabile. 12 Years of Slave are şansele de partea lui, eu ţin cu Before Midnight care este, în fond, ca şi primele două sale surate, un film de scenariu. În ceea ce priveşte scenariul original, merg pe mâna Ei.

ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE / ACTOR IN A SUPPORTING ROLE

 Din simpatie pentru Somalia ar fi prea frumos ca Barkhad Abdi să plece acasă cu trofeul, dar piraţii Hollywoodului sunt mult mai vigilenţi decât tânărul Muse, aşa că deturnarea are şanse mari să se producă şi premiul să ancoreze în final către un Jared Leto. Trebuie să recunoaştem, nu-i uşor să joci un personaj cu ojă pe degete şi tocuri în picioare şi deşi fantezia americanilor pentru bărbaţi care joacă roluri de femeie nu e atât de mare precum cea pentru femei care joacă roluri de prostituate (nu mai puţin de 13 nominalizate de-a lungul timpului au primit distincţia pentru o astfel de ipostază), precedente există (a se vedea Tootsie sau Some like it hot). Aşadar, Jared se poate considera câştigător iar Abdi va primi măcar şampanie.

La feminin lucrurile sunt puţin mai complicate. Julia Roberts părea deja istorie pentru mulţi iar pentru respectabila doamnă Squibb ar fi un efort măricel să se ridice de la locul dumneaei (mai ales dacă n-au plasat-o în primul rând) şi să se mişte până la scenă şi înapoi. Orice, numai să nu i-l dea lui Lawrence, tipa e chiar enervantă (cred că e fecioară sau capricorn, în orice caz, o zodie din asta naşpa). Casele de pariuri o văd ca principală favorită pe Lupita Nyong’o, Globul a ajuns la mai sus numita, eu merg totuşi pe negresă.

ACTRESS IN A LEADING ROLE / ACTOR IN A LEADING ROLE

 Uite aşa ajungem în zona de top, adică acolo unde doamnele care vor defila pe covorul roşu vor avea cele mai exorbitante (o fi corect ?) accesorii şi ţinute. Fără supărare, Bullock poate sta în banca ei (nu meriţi premiul cel mare doar pentru că apari în lenjerie, deşi pentru Sandra această ipostază este la fel de rară ca băieţii din viaţa lui Ellen Degeneres), însă Meryl Streep şi Judi Dench sunt două veterane care au tot dreptul să-l revendice pe micuţul aurit. Şi totuşi Amy Adams este prezenţa fulminantă şi singura neoscarizată din cele cinci (Bullock, Blanchett şi Dench au câte unul iar Streep, cu trei trofee deja în galerie, ar egala-o pe Hepburn), aşa că votul meu de încredere merge spre ea, deşi Blanchett pare că vrea să i-l fure.

Să vedem şi băieţii cum stau, multe voci îl aclamă agresiv pe DiCaprio (nu vă temeţi, sunt şanse mici să devină un nou Peter O’Toole pe care, btw, îl vom vedea prezent în rubrica celor trecuţi în nefiinţă în 2013), dar McConaughey este pur şi simplu formidabil în Dallas Buyers Club. La fel de formidabil este şi Bruce Dern, deşi tind să cred că de la bun început lucrurile au fost destul de clare la această categorie. M-a surprins un pic absenţa lui Tom Hanks de pe lista de nominalizări, deşi la câte a strâns omul acesta de-a lungul vieţii, probabil că nu e neapărat un lucru rău că l-au omis de pe listă.

DIRECTING

 Alexander Payne s-a impus mai degrabă ca scenarist decât ca regizor, Scorsese ar trebui să-şi cumpere o nouă vilă pentru a face loc încă unui trofeu iar Cuarón ar merita oscarizat pentru filme precum Y Tu Mama También decât pentru Gravity, şi totuşi statistica e de partea lui. American Hustle şi The Wolf of Wall Street mi se par cumva similare ca stil, iar 12 Years of Slave are cadourile asigurate sub partea lui de brad. Probabil mexicanul va merge acasă cu premiul în buzunar, deşi, încă o dată, nu i l-aş fi acordat pentru Gravity.

BEST PICTURE

Badabing badaboom, momentul mult aşteptat, ultima categorie a Oscarurilor care, ca să facă lucrurile mai interesante, a adăugat din 2010 nouă participante în loc de cinci, ne furnizează de data aceasta o serie de filme care chiar merită văzute. Favoritul meu este Her, poate filmul cu cele mai mici şanse de a intra în posesia premiului, însă nu acesta este argumentul meu ci inteligenţa prin care portretizează un individ care s-ar putea găsi în număr mare prin societate într-un univers destul de apropiat. Probabil că tot în acel univers destul de apropiat Hollywoodul va acorda Oscarul unui astfel de film, până atunci spiritul american dictează 12 Years A Slave pentru că sentimente de vinovăţie şi pentru că open-mindness. Om trăi şi om vedea.

PS: Nu neglijaţi Philomena, deşi un film micuţ ca ambiţii, este superb desenat iar scena din final oferă un delicat moment de înţelegere, compasiune şi iertare.

Acestea fiind zise, nu o să vă urez o noapte bună ci să ne revedem nesomnoroşi peste câteva ceasuri.

Despre Victor Anica

universal spirit
Acest articol a fost publicat în Pareri și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s